Nyárigumi használati útmutató

Ezeken az oldalakon olyan hasznos és fontos információkat talál, amelyek megkönnyítik az abroncs vásárlást.

Tartalom

A gumiabroncs jelölései

Gumiabroncs szélesség (Méret)

A gumiabroncs szélessége mm-ben mérve, oldalfaltól oldalfalig. Ez a gumiabroncs 235 mm széles.

Viszonyszám (/45)

A gumiabroncs magasságának és szélességének aránya %-ban. A /45 azt jelenti, hogy a magasság a gumiabroncs szélességének 65%-ával egyenlő.

Szerkezeti felépítés (R)

Ez az információ azt mutatja, hogy az adott gumiabroncs milyen módszerrel került legyártásra. Az "R" radiált jelent, azaz a karkasz betéteinek kordszálai radiális irányúak. Ezek a kordszálak alkotják a gumiabroncs szerkezetlét felépítő szövetrétegeket, és radiálisan futnak keresztül a gumiabroncson, peremtől peremig. A "B" azt jelenti, hogy a gumiabroncs diagonál azaz aszimmetrikus felépítésű, a karkasz kordszálai átlósan futnak keresztül a gumiabroncson, peremtől peremig úgy, hogy a kordbetét rétegek - egymás erősítése érdekében - váltakozó irányúak.

Kerék átmérő (17)

A pánt szélessége egyik végétől a másikig. A példában szereplő pánt átmérője 17 coll.


Terhelési index (L.I)

Azt a maximális terhelést mutatja, amelyet az adott gumiabroncs megfelelő légnyomás esetén képes elviselni. A gumiabroncs oldalfalán, a maximális terhelés fontban és kilogrammban is megtalálható.

Mi az a maximális súly vagy terhelés, amit egy gumiabroncs képes elviselni?

LIkgLIkgLIkgLIkg
04570335140250021019000
14671345141257521119500
24772355142265021220000
34873365143272521320600
45074375144280021421200
55175387145290021521800
65376400146300021622400
75477412147307521723000
85678425148315021823600
95879437149325021924300
106080450150335022025000
116181462151345022125750
126382475152355022226500
136583487153365022327250
146784500154375022428000
156985515155387522529000
167186530156400022630000
177387545157412522730750
187588560158425022831500
197789580159437522932500
208090600160450023033500
218291615161462523134500
228592630162475023235500
238793650163487523336500
249094670164500023437500
259295690165515023538750
269596710166530023640000
279797730167545023741250
2810098750168560023842500
2910399775169580023943750
30106100800170600024045000
31109101825171615024146250
32112102850172630024247500
33115103875173650024348750
34118104900174670024450000
35121105925175690024551500
36125106950176710024653000
37128107975177730024754500
381321081000178750024856000
391361091030179775024958000
401401101060180800025060000
411451111090181825025161500
421501121120182850025263000
431551131150183875025365000
441601141180184900025467000
451651151215185925025569000
461701161250186950025671000
471751171285187975025773000
4818011813201881000025875000
4918511913601891030025977500
5019012014001901060026080000
5119512114501911090026182500
5220012215001921120026285000
5320612315501931150026387500
5421212416001941180026490000
5521812516501951215026592500
5622412617001961250026695000
5723012717501971285026797500
58236128180019813200268100000
59243129185019913600269103000
60250130190020014000270106000
61257131195020114500271109000
62265132200020215000272112000
63272133206020315500273115000
64280134212020416000274118000
65290135218020516500275121000
66300136224020617000276125000
67307137230020717500277128000
68315138236020818000278132000
69325139243020918500279136000

Sebesség index (S.I)

Az adott gumiabroncsra vonatkozó maximális üzemi sebességet mutatja. A 'V' azt jelenti, hogy a gumiabroncs maximális üzemi sebessége 240 km/h. Figyelembe kell venni, hogy ez a kategória kizárólag a gumiabroncs sebességkapacitására vonatkozik és nem a törvényesen megengedett sebességkorlátok túllépésére vonatkozó ajánlás minden esetben a megengedett sebességhatárokon belül, kell közlekedni.
A terhelési mutató az az ipari szabvány, amely meghatározza a jármű abroncsának maximális terhelhetőségét.

SI km/h SI km/h SI km/h
A15 D65 Q160
A210 E70 R170
A315 F80 S180
A420 G90 T190
A525 J100 U200
A630 K110 H210
A735 L120 V240
A840 M130 W270
B50 N140 Y300
C60 P150 ZR>240

DOT (gyártás idő)

Azt jelenti, hogy az adott gumiabroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma (DOT) által előírt összes hatályos és vonatkozó biztonsági normatívának. Ezen adat mellett látható egy gumiabroncs azonosító- vagy sorszám; számok és betűk kombinációja, maximum 12 karakterig.

A gumiabroncs szerkezete

Gumiabroncs szerkezete

Az abroncsok légnyomása

Ha egy abroncs nyomása nem megfelelő, nem tudja megfelelően ellátni a feladatát sem. Nő az üzemanyag fogyasztás, felgyorsul vagy egyenetlenné válik a kopás. Ennek elkerülése érdekében tartsa be az alábbiakat: Ellenőriztesse az abroncsok nyomását lehetőleg hetente, de legfeljebb havonta. A légnyomást mindig hideg abroncsokon ellenőrizze. Már kis mértékű felmelegedés is pontatlan nyomásértékeket eredményez. Az elveszett szelepsapkát azonnal pótolja. Csavarja fel a szelepsapkát szilárdan és ellenőrizze a gumiszelep esetleges sérüléseit is. A pótkerék légnyomását is rendszeresen ellenőrizze. Az előírtnál kb. 0,5 bar-ral nagyobb nyomásnak kell benne lennie.

Az abroncsok sérülései

Az abroncsokon gyakran látható egyenetlen profilkopás, melynek típusai a következőek: Erőteljesebb kopás az abroncs közepén túl nagy légnyomást jelent. Erősebb kopás az abroncs szélein viszont túl alacsony nyomás mutat. Kagylós kopás (kivájódás) akkor keletkezik, ha hibás rugózás, a lengéscsillapító Féloldalas kopás futómű-beállítási problémákat. Ezért: Rendszeresen ellenőriztesse az abroncsok épségét. Ne felejtse el, hogy minden abroncsnak belső oldala is van, amelyet csak szakember tud ellenőrizni. Legalább negyedéves rendszerességgel ellenőriztesse szakemberrel abroncsai általános állapotát.
Figyelem! Még az új abroncsok is hamar elkopnak, ha a kormány- és a futómű hibáit egy szakember minél előbb meg nem szünteti!

Profilmélység

A lekopott futófelület már nem képes megfelelően ellátni a feladatát, különösen nem tud megbirkózni a nedves, nyálkás útfelületen történő tapadással. Abroncsait legkésőbb a törvényben előírt 1,6 mm-es minimális profilmélység elérésekor cseréltesse ki. A kopásjelzők - kiemelkedések a profilból - amelyek akkor válnak láthatóvá, ha a profil 1,6 mm-re lekopott, egyértelműen figyelmeztetnek erre. A csere a nyári abroncs esetében már 2 mm-es, a téli abroncs esetében 4 mm-es profilmélységnél ajánlott. Ultra nagy teljesítményű (Z,W,Y) abroncsnál a 3 mm -t nem szabad túllépni.

Az abroncsok kora

Az abroncsok élettartama maximum 8-10 év, még akkor is ha kifogástalanul néznek ki és ritkán használták azokat. A gumikeverék idővel öregszik és veszít rugalmasságából - ennek oka gyakran az öv és a karkasz lassú elválása. A magas hőmérséklet és a közvetlen napsugárzás felgyorsítják ezt az öregedési folyamatot. Hosszabb időre leállított autó és lakókocsi kerekét takarja le! A lakókocsi abroncsokat és a ritkán használt abroncsokat 5-7 évente cserélje le!
6 évnél régebbi pótkereket csak rendkívüli vészhelyzetben használjon!

Felszerelési tanácsok

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:
A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen. A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. 40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél. Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti. Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy a fölötti. A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének. Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira. Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ). Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az jármű átalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

Gumiabroncs szelepek

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását. A gumiszelepek magában a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat. A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell lennie. A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet. Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet. Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá. Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást vagy fém szelepeket alkalmaznak. A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerék dísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)
Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent. A szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére. 200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.

Gumiabroncs szelepek

© 2004-2017 Nyári gumi téligumi olcsó gumi - Szerezze be olcsón, a legolcsóbban a nyári és téli abroncsait.